Preguntar, no és ofendre!

2 setmanes. 8 centres educatius entre les demarcacions de Girona i Barcelona. Més d'un miler d'alumnes. Són les xifres del programa Esport Adaptat a les Aules que impulsem des de fa gairebé 10 anys amb la finalitat d'apropar i normalitzar les discapacitats entre els més joves.

Aquest any, l'encarregat de representar la Fundació i realitzar cada una de les xerrades, ha sigut José Luis Montoya, més conegut com a Peke.  Té 32 anys, pateix una paraplegia de naixement, ha jugat a tennis en cadira de rodes durant 18 anys i entre d'altres esports, també ha practicat la natació i el bàsquet. Des de fa 5 anys, és monitor a la Federació Catalana de Tenis on entrena a persones amb diferents discapacitats. Extrovertit, simpàtic i alegre, de seguida es guanya la confiança i estima del seu públic. De fet, sempre comença de la mateixa manera. Explica la seva experiència de vida: perquè va en cadira de rodes, com és el seu dia a dia, que des de fa tres anys viu sol, que havia sigut jugador però l'estrés feia que es lesionés, que ara fa de monitor per la Federació, ocupació que també compagina treballant a una empresa de construcció de mobles, que li agrada el beat box i la papiroplexia... També introdueix quatre pinzellades de les principals diferències entre el tennis a peu i el de cadires de rodes. Així com, el material que utilitzen per practicar el Blind Tennis, el tennis per persones amb discapacitats visuals.

Un cop situats, obre el torn de paraula. No sempre és fàcil, però un cop es trenca el gel, les preguntes surten soles. Preguntes sense filtres. Preguntes que van des de: Si caus a terra et costa molt aixecar-te? Tens calor amb la cadira? Se t'adormen els peus? Quan et dutxes, ho fas assegut? Has patit bulling? Pots fer de tot? Tens xicota? T'has plantejat mai emputar-te les cames? Quan vas al súper, t'ajuda algú? T'agradaria caminar? I així, fins a un llarg infinit de qüestions des de la transparència i innocència d'un nen. Com diu en Peke, preguntar no és ofendre i ell, ho viu com una experiència molt enriquidora, gratificant i amb la màxima sinceritat i honestitat.

Quan tens una discapacitat, venen altres capacitats. És una de les frases que el nostre ambaixador no s'ha cansat de repetir i explicar als nens i nenes. S'ha posat davant de centenars de joves d'entre 3 a 15 anys apropant-los el seu dia a dia i amb la finalitat de normalitzar el que representa una discapacitat.També per conscienciar-los sobre la importància de practicar qualsevol tipus d'esport com a mitjà d'integració social. Ha visitat als alumnes de les escoles de Sant Narcís de Girona, Lluís Castells de Riudaura, La Bòbila de Les Preses, el CEIP Bisaroques d'Olot, Verntallat de la Vall d'en Bas, l'Institut Montsacopa,  Sagrats Cors de Torelló i l'Escola Pia d'Olot.